Ψηφιακή κάρτα αναπηρίας – Πώς λειτουργεί και τι περιλαμβάνει

Η ψηφιακή κάρτα αναπηρίας θα είναι ένα αποδεικτικό στοιχείο για όλες ανεξαιρέτως τις δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς τα άτομα με αναπηρία να αναζητούν συνεχώς καινούργια πιστοποιητικά αναπηρίας για κάθε επαφή τους με το Δημόσιο

Ψηφιακή κάρτα αναπηρίας, εν είδει ταυτότητας, μπορούν να εκδώσουν μέσω του karta.epan.gov.gr οι περίπου 500.000 πολίτες με αναπηρία καθώς ξεκίνησε η λειτουργία της σχετικής εφαρμογής και πλέον, η κάρτα μπορεί να αποθηκεύεται ακόμη και στο κινητό τηλέφωνο.

Πρόκειται για μια σημαντική μεταρρύθμιση, που συζητιόταν στους κόλπους του αναπηρικού κινήματος από το 1991, προβλέφθηκε με νόμο το 1996 και από τότε, χρειάστηκαν πάνω από 25 χρόνια για να εφαρμοστεί.

Όπως τονίστηκε χθες, κατά τη διάρκεια της παρουσίασής της από τους υπουργούς Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, καθώς και την υφυπουργό Εργασίας Δόμνα Μιχαηλίδου, η ψηφιακή κάρτα αναπηρίας θα είναι ένα αποδεικτικό στοιχείο για όλες ανεξαιρέτως τις δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς τα άτομα με αναπηρία να αναζητούν συνεχώς καινούργια πιστοποιητικά αναπηρίας για κάθε επαφή τους με το Δημόσιο. Θα ενσωματώνει επίσης σταδιακά όλες τις επιμέρους υπηρεσίες τις οποίες παρέχει κάθε δημόσιος φορέας στον ανάπηρο με βάση τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας του.

Η ψηφιακή κάρτα αναπηρίας σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) και θα λειτουργεί όπως το φοιτητικό πάσο, αποδεικνύοντας την ταυτότητα του κατόχου της και την ιδιότητά του ως ατόμου με αναπηρία έναντι κάθε δημόσιας αρχής και τρίτου.

Οι κάτοχοι με την επίδειξή της θα εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης κοινού, χρησιμοποιώντας την ως δικαιολογητικό αντί της πιστοποίησης αναπηρίας, χωρίς να απαιτείται να μοιραστούν τα ευαίσθητα προσωπικά –και ιδίως ιατρικά– τους δεδομένα.

Το χρώμα της κάρτας θα είναι διαφορετικό για κάθε ένα από τα τρία κλιμάκια αναπηρίας (50%-66%, 67%-79% και σε 80% και άνω) όπου κατατάσσεται ο πολίτης ο οποίος δικαιούται και τις αντίστοιχες παροχές.

Στο επόμενο διάστημα θα προστίθενται παροχές στην κάρτα, ώστε τελικά να ενσωματωθούν όλες οι παροχές που αφορούν κάθε ανάπηρο.

Η κάρτα αναπηρίας εκδίδεται από την 1η Νοεμβρίου ως εκτυπώσιμο έγγραφο (όπως το πιστοποιητικό εμβολιασμού). Από χθες είναι διαθέσιμη και ως ψηφιακή εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, αποτελώντας το τρίτο ταυτοποιητικό έγγραφο που μπαίνει στην εφαρμογή gov.gr Wallet. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα κυκλοφορήσει και σε πλαστική μορφή.

Όπως τόνισε ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης, η ψηφιακή κάρτα αναπηρίας έρχεται να προστεθεί στον άλλο μεγάλο πυλώνα, το ψηφιακό μητρώο ατόμων με αναπηρία, όπου σε πρώτη φάση περιέχει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία πιστοποίησης αναπηρίας και σταδιακά θα τροφοδοτείται με επιπλέον στοιχεία, μέσω και της αξιοποίησης των σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων. Με το μητρώο αυτό η Πολιτεία αποκτά για πρώτη φορά ένα εργαλείο χαρτογράφησης για την πιστοποιημένη αναπηρία και τίθενται οι βάσεις για την ψηφιοποίηση όλου του συστήματος παροχών αναπηρίας.

Κατά την εκδήλωση ο κ. Χατζηδάκης παρουσίασε άλλες έξι μεταρρυθμίσεις  που έχουν προωθηθεί για τη στήριξη των ατόμων με αναπηρία:

1.Θέσπιση του πρώτου Κανονισμού Λειτουργίας των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) που μέχρι τότε λειτουργούσαν με ασαφές πλαίσιο διαδικασιών και αρμοδιοτήτων.

2. Κατάργηση της υποχρεωτικής επανεξέτασης  από ΚΕΠΑ για μη αναστρέψιμες ασθένειες. Πλέον οι άνθρωποι αυτοί εξετάζονται μια φορά και το ποσοστό αναπηρίας τους ισχύει εφ’όρου ζωής.

3.Αναβάθμιση των κτηριακών εγκαταστάσεων των ΚΕΠΑ στη Θεσσαλονίκη και δρομολόγηση της μεταστέγαση των ΚΕΠΑ της Αθήνας σε σύγχρονες  εγκαταστάσεις

4.Θέσπιση για ΕΦΚΑ και για τα ΚΕΠΑ των ηλεκτρονικών ραντεβού που κατήργησαν τις ουρές και μείωσαν σε σημαντικό βαθμό την ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία.

5.Νομοθετική ρύθμιση (που συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή) με την οποία μειώνεται το ποσοστό αναπηρίας (από 67% σε 50%) για λήψη σύνταξης για όλους τους ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ για τους οποίους προβλεπόταν μεγαλύτερο ποσοστό.

6. Ψηφιακά ΚΕΠΑ: Ψηφιοποίηση σε πολύ μεγάλο βαθμό της διαδικασίας πιστοποίησης αναπηρίας  που ήταν μέχρι τώρα συνυφασμένη με ταλαιπωρία και καθυστερήσεις στην έκδοση των σχετικών αποφάσεων Οι ασφαλισμένοι πλέον κάνουν όλη τη διαδικασία με ψηφιακό τρόπο  και επισκέπτονται μόνο μια φορά τα ΚΕΠΑ, την ημέρα της εξέτασής τους για την αξιολόγησή τους από τους γιατρούς.

Στη συνέχεια, λαμβάνουν τη γνωμάτευσή τους επίσης ηλεκτρονικά, η οποία είναι ενιαία και τον πιστοποιεί ως προς τα ιατρικά κριτήρια κάθε δυνατής ασφαλιστικής, προνοιακής, κοινωνικής ή άλλου είδους παροχής. Το τελευταίο δίμηνο έχουν ήδη γίνει 43.600 αιτήσεις στα ψηφιακά ΚΕΠΑ.

Σύμφωνα με την κ. Μιχαηλίδου, η κάρτα αναπηρίας αντικαθιστά οποιοδήποτε έγγραφο χρησιμοποιείται σήμερα καθώς θα μπορούν να την επιδεικνύουν οι περίπου 500.000 δικαιούχοι στις δημόσιες υπηρεσίες για να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα, όπως στους πολιτιστικούς χώρους για να έχουν είσοδο χωρίς χρέωση ή στα μέσα μαζικής μεταφοράς για δωρεάν χρήση.

Για πλήρη δικαίωση της θέσης του αναπηρικού κινήματος έκανε λόγο ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ Γιάννης Βαρδακαστάνης, επισημαίνοντας ότι η ελληνική κάρτα μπορεί να δείξει τον δρόμο και στην Ευρωπαϊκή Κάρτα Αναπηρίας καθώς είναι από τις πλέον εξελιγμένες.

Διαβάστε τις Ειδήσεις για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του specialeducation.gr

   Μπες στην ομάδα μας στο Viber!

Μοιράσου το άρθρο:
         

Αν η εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε. – If the images are subjected to copyright contact us in order to replase them.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.